Материали И Технологии В Строителството СТРОИТЕЛИ - Списание За - Кухня | Ремонт. Вътрешни ремонти. Строителни ремонти.

5/8/08

Материали И Технологии В Строителството СТРОИТЕЛИ - Списание За - Кухня

СТРОИТЕЛИ - списание за материали и технологии в строителството


А запазването на геометрията на долното и съответно горното строене е решаващо за ефикасното им използване. А когато те са осигурени, животът на конструкцията е гарантиран, стига геотекстилът да има добра химическа стабилност и устойчивост на гниене. Ако е поставен между почвени слоеве с различни фракции, той създава бариера и възпрепятства смесването на почвените частици. Алтернативен материал за изпълнението на такива предпазни съоръжения са геосинтетичните материали, но в повечето случаи този вариант излиза по-скъп. Без геотекстилния филтър, движещата се вода разрушава земната основа и може да подкопае носещите елементи на съоръжението. В сравнение с последните, те предлагат предимствата на еднородния и напрекъснат филтър, за изграждането им са необходими по-малко изкопни дейности, конструкцията е опростена, което води неизменно и до по-малки материални разходи. Високоякостните тъкани текстили, от своя страна, могат да се използват за подсилване на слаби почвени основи, като с тяхна помощ се намалява количеството на необходимия насип.Друго много интересно приложение на геотекстилите е при подпорни стени. Водата или газовете се отвеждат през порите на материала във вертикално и хоризонтално направление. Възможно е също така самата дренажна тръба да бъде поставена в ръкав от геотекстил, който я предпазва от запълване със земна маса.Качественото полагане на геотекстила е едно от основните условия за реализиране в най-голяма степен на огромния му капацитет. Върху така поставения геотекстил се изсипва чакълът или съответният алтернативен повърхностен слой, кoйто обикновено се разтоварва директно от самосвала и се разстила върху готовата повърхност.Специално внимание трябва да се обърне на уплътняването на чакъла. Геотекстилите се използват за отводняване на автомобилни и жп пътища, хвостохранилища, сметища, жилищни и стопански обекти. Геотекстилът държи конструктивните слоеве от долното строене разделени от земната основа и същевременно преразпределя напрежението, позволявайки сигурност и здравина на пътната настилка при обичайното динамично натоварване от превозни средства. Геотекстилът е достатъчно здрав, за да понесе движението на тежката техника отгоре си, но под натиска на гумата, самата тъкан може да се нагъне. Друга важна функция на геотекстилите е филтрирането – тяхната структура задържа фините почвени частици, но позволява свободно преминаване на водата. За да се осигури това разстояние, след полагане на чакъла или какъвто друг повърхностен материал е избран, се препоръчва да се изпълни припокриване от минимум 60cm. За дрениране на стабилни, едрозърнести почви с еднакъв успех се използват и тъканите, и нетъканите геотекстили. За сметка на това, устойчивостта на биоагенти и алкални съединения при него е най-малка, в сравнение с другите три вида. Затова е важно земната основа да е укрепена, заздравена и да се създават добри условия за отводняване. Затова на най-важния елемент при построяването – основата и връзката на конструкцията с лежащите под нея земни пластове – се отделя най-малко време и внимание. Затова трябва да е съобразена с минималния размер на почвените частици, за да не се създадат рискове от запушване и затлачване.Освен якостните характеристики, геотекстилите трябва да имат и значителна устойчивост на пробиване и устойчивост на ултравиолетови лъчи. Здравата основа на пътното съоръжение означава по-здрава настилка, защото напукването и компроментирането на асфалтовия или асфалтобетонния слой се дължи основно на изменение на състоянието на почвените слоеве. Използването на този модерен материал намалява почти наполовина разходите по построяване на стената. Истината е, че тези проблеми основно се дължат на некачествено изпълнение и могат да се избегнат с използване на геотекстили. Както беше споменато, при изграждането на пътища те осигуряват здравина на основата, независимо от вида на почвата. Като резултат от некачественото изпълнение, инфраструктурните съоръжения, които са проектирани за дългогодишна експлоатация, се повреждат още след първата зима. Когато основата е готова, геотекстилът се разстила върху нея, като при необходимост се прикрепя с дюбели, камъни и др. Когато разделяните слоеве са пръст и чакъл, както е в традиционното пътно строителство, разделянето, осъществено от геотекстила, помага на чакъла да запази положението и изчислителната си носеща способност през целия експлоатационен живот. На това и другите приложения на този перспективен строителен материал е посветена настоящата статиятекст Вера АнгеловаПри изграждането на пътища, алеи и тротоарни настилки най-често се търси най-бързото решение, като това обикновено е за сметка на качеството. Например, когато е поставен върху пясък, той спомага за равномерно разпределение на напрежението и намалява вероятността за образуване на коловози. Недобре подготвената основа сляга неравномерно след размръзването, което довежда до напукани настилки, неравности и разместени тротоарни плочки. Освен пътните настилки, железопътните също страдат от проблеми с основата. Освен това, чрез тях се улеснява конструирането и построяването, защото необходимият труд е значително по-малко. Основните функции и на двата вида мембрани са разделителна, стабилизираща, филтрираща, защитна и заздравителна, но в зависимост от почвените условия трябва да се избере най-подходящият геотекстил. По този начин се гарантира сигурност на фундамента на сградата или съоръжението от проникване на вода.Геотекстилът има и много добра заздравяваща функция – чрез поставянето му може да се увеличи носещата способност на почвата. Повърхностните дренажи също са част от сферата на приложение на геотекстилите. Подобна употреба имат геотекстилите и при насипи, диги и др. Почвената повърхност се изравнява, за да се създадат необходимите условия за водоотвеждане. Преди полагането на геотекстила, земната основа трябва да е добре почистена от всякакви остри предмети, клони и строителни отпадъци. Предотвратяването на разрушителното действие на течащите води също може да стане с използване на геотекстили. При наличие на много фини почвени частици, които могат да компрометират работата на дренажа, нетъканите са по-сполучлив избор. ПриложениеГетекстилът може да се използва при изграждането на различни обекти на промишленото, гражданското и инфраструктурното строителство. Приложенията включват отводнителни канали, брегови линии и системи за защита на подпори и устои на мостове от ерозия. Разбира се, както при всички други строително-монтажни работи, са необходими определени подготвителни работи и спазване на някои правила при работа. Разделителната мембрана трябва да позволява движение на водата между разделените пластове, като поддържа скоростта й равна или малко по-голяма от тази в съседните почвени пластове. С използване на геотекстили се постига двоен ефект – едновременно с разделянето и заздравяването на основата се постига и странично отводняване на конструктивните слоеве. След изсипване на чакъла, той трябва да се разстила в същата посока, в която е прехлупването. Така настилките постигат по-дълъг живот и разходите за поддръжката им намаляват драстично. Така се предотвратява изнасянето на почвени частици от бързи напорни води.При съвместна употреба на хидроизолационни мембрани и геотекстили, последните помагат за запазване на целостта на мембраните, като ги предпазват от корени и остри камъни. Така, дори при нагъване, в процеса на покриване ще се осигури необходимата цялост на покритието. Те заместват, изцяло или частично, хоризонталните или вертикални дренажни слоеве, изпълнени с инертни фракции. Те ускоряват движението на водата и забавят движението на почвата в геоложкия пласт, като така способстват за заздравяването му. Това важи с най-голяма сила за високоскоростните железници, при които дори най-малката неравност води до нарушаване на транспортния ритъм и бързо влошаване на състоянието на релсите и машината. Това гарантира здравина и запазване на проектното положение по време на полагането и изграждането на съоръжението. Това може да стане чрез полагане на геотекстилен слой под съоръжението. Това оказва силно влияние върху окончателната работа на системата, защото на практика по-малка площ е покрита с геотекстил.Когато се налага препокриване на слоевете геотекстил, то трябва да бъде минимум 30cm. Това тяхно свойство е от особена полза за пътностроителния сектор, защото, когато почвата под пътното съоръжение е тинеста или с високо водно съдържание, тя често е с недостатъчна носеща способност. Трудно може да се говори за “идеален” геотекстил, но когато става въпрос за якост или еластичен модул, най-добри показатели има полиестерът. Уплътняването на повърхностния слой може да стане със земекопна техника, трактор или самосвал.Когато се прилага при дренажи, с геотекстил се покриват вертикалните стени на изкопа, преди той да се напълни с инертни материали. Чрез нетъкани текстили, под основата на съоръжението се гарантира понасяне на товарите, за които то е проектирано. Чрез тези процеси се постига много компактна тънка триизмерна структура, с висока якост и добри дренажни свойства Технологията на производство определя до голяма степен качествата на материала и съответно сферата му на приложение.

0 comments:

Template Design | Elque 2007